Vietnam & Indonesië - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Anouk Titus - WaarBenJij.nu Vietnam & Indonesië - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Anouk Titus - WaarBenJij.nu

Vietnam & Indonesië

Door: Anouk Titus

Blijf op de hoogte en volg Anouk

19 Juni 2014 | Indonesië, Denpasar

Hee lieve mensen die mijn blog lezen!

Het is een hele tijd geleden dat ik een blog heb geschreven. Sorry hiervoor! Dus hierbij een heeeuule lange!

Er is weer veel gebeurd de afgelopen twee maanden! De vorige keer was ik gebleven bij mijn avontuur in Vietnam. Samen met mijn reisgenootje op dat moment hebben we besloten om met een groep van acht backpackers het land met de motor te verkennen. Van Ho Chi Minh City (grootste stad in het zuiden) naar Hanoi (grootste stad in het noorden). Zo'n ervaring heb ik nog nooit gehad! We hebben plaatsen gezien en in kleine dorpjes geslapen waar je anders niet zou komen. We hebben een keer gekampeerd in de bergen, over snelwegen, zandwegen, constructiewegen gereden en veel mooie nationaal parken gezien. Veel motorgarages bezocht door kapotte onderdelen, maar vooral ook veel genoten. Er waren ook minder leuke kanten, zoals veel spanningen binnen de groep, maar iedereen was heel blij met het besluit om motoren te kopen! Kortom: Motorbiken door dit land is echt heeeeel gaaf!
Onderweg hadden we een aantal steden die we graag wilden zien en waar we ook langer zijn gebleven. Mui Ne was ons eerste doel waar we kwamen. Dichtbij het strand, al hebben we deze alleen s avonds gezien. De eerste avond dat we daar aankwamen hebben we de hele nacht doorgehaald. Waardoor we de dag daarna de hele dag aan het slapen waren. De tweede avond hebben we biertjes en snacks gekocht, een kampvuurtje gemaakt op het strand en zijn we het water in gesprongen. Na onze kampvuur zagen we meerdere grotevuren op het strand en dat bleken locals te zijn die aan het dansen en zingen waren. Toen we daar aankwamen trokken ze ons mee in hun dansjes, heel grappig!
De volgende dag zijn we bij de zandduinen van Mui Ne geweest. Heel mooi uitzicht en hier leuke filmpjes gemaakt waarbij we naar beneden sprongen van de duinen! Stelt niks voor, maar wel een grappig filmpje!
Na Mui Ne was Da Lat een grote bestemming. Hier hebben we in een heel leuk hostel geslapen met een eigenaar die van alles voor ons regelde! Hier hebben we met z'n 5en een dagje canyoning gedaan. ONWIJS GAAAAAF! Echt, zoveel adrenaline heb ik geloof ik nog nooit gehad! Canyoning is abseilen van hoge watervallen. We kregen eerst een paar oefeningen, zodat we wisten hoe het touw werkte en hoe je naar beneden hangend moest lopen. Zo hebben we van een 25 m hoge waterval geabseild en van een 9 m hoge rots gesprongen in het water. Whaahooehh! Ben zo blij dat ik dit heb gedaan! Vond het stiekem ook heel eng, haha!
Verder is het ook een leuke stad om in rond te wandelen. We hebben hier gegeten in een tentje waar ze gewoon Andre Hazes speelde... Moet toch niet gekker worden met al die Dutchies die in heel Azië zitten.

Een ander te gekke stad was Hoi An! Een knus stadje met in de avonden heeel veel verlichte lampionnetjes. Het is de stad van de op maat gemaakte kleren, schoenen, tassen en sieraden, dus de perfecte plaats om er eens een flinke meiden shopdag van te maken! Schoenen, jurken, tassen en sieraden in overvloed en werden aan het eind van de shopdagen naar huis verstuurd.
In deze stad hebben we onszelf goed verwend. We hebben heerlijk gegeten bij een Italiaan en de dag daarna met de verjaardag van een jongen uit de groep gegeten bij een Indiaas restaurant. Na het eten zijn we wezen stappen en hebben lekker gedanst.

Na Hoi An hebben we in heel veel kleine dorpjes geslapen die op de route lagen naar Ha Long City. Eenmaal daar aangekomen, hebben we nog een verjaardag gevierd van 1 uit de groep.
In deze stad hebben we gewacht op een meisje uit de groep die een paar dagen eerder haar scooter had verkocht wegens te veel problemen. Nadat zij ook in Ha Long was zijn we met de boot door Ha Long Bay gaan varen. Heel mooi daar! Het zijn duizenden eilanden, rotsen bij elkaar en dat geeft een geweldig uitzicht! Tijdens de boottocht hebben we een grot bezocht op een van de eilanden. De binnenkant was mooi verlicht met verschillende kleuren en ik had een beetje het gevoel dat ik in een scene van de National Treasure zat. Na de boottocht van zes uur was het wel weer genoeg en zijn we terug gegaan. We hebben in de stad nog geluncht, voordat we aan ons einddoel zouden beginnen. Ons einddoel was Hanoi, de hoofdstad van Vietnam. Na een rit van 4 à 5 uur zijn we dan eindelijk aangekomen in de hoofdstad en dat voelde zooo enorm goed! Bij iedereen viel zoveel stress en spanning, van de hele reis, van de schouders af. Heeerlijk gevoel! Dezelfde avond zijn we meteen mee geweest met een pubcrawl, dus biertjes en shotjes in elke bar die we tegenkwamen.. Mooie avond!
De dag daarna was mijn laatste dag in Vietnam en de volgende dag moest ik vroeg op om op tijd bij het vliegveld te zijn. Ik had dus een rustig avondje in gedachte, maar de groep dacht daar anders over! Eerst met z'n allen uiteten en daarna zijn we naar een local club gegaan, waar we weer goed hebben gedanst! Het werd uiteindelijk dus een korte nacht, maar ach! Feestjes zijn veel leuker!

Na Vietnam heb ik vier dagen in Kuala Lumpur gezeten. In eerste instantie voor het regelen van mijn Indonesische visum. Ik wilde namelijk een visum van 60 dagen. Uiteindelijk heb ik het hier niet kunnen regelen, maar ook hier: maar ach! Toen ik in de grote stad aankwam regende en donderde het zo enorm hard, dat ik heb moeten schuilen. Meteen ontmoette ik een man die mij allemaal tips gaf over de stad. Heel vriendelijk. Ook heel fijn dat Engels hier de eerste taal is, dus eindelijk geen hand- en voetgebaren meer.
Nadat de grootste regenbui weg was, ben ik naar mijn hostel gegaan. Super leuk hostel dat gerund wordt door een Maleis en een Indiaas stel. Ze zijn heel behulpzaam! In Kuala Lumpur heb ik lekker mijn eigen ding gedaan. Een vlindertuin bezocht, naar de Petronas Towers geweest, gechilld in een groot park, naar de H&M geweest(:p), lekker gegeten, marktjes bezocht en uiteraard naar een paar feestjes geweest! Leuke mensen ontmoet!

En dan was het zover: Naar Indonesië met Ramon om onze familie te ontmoeten! Op het vliegveld werden we opgehaald door onze neef David en hebben samen met hem en zijn moeder sushi gegeten, jammiiee! Na het eten werden we door David gebracht naar het huis in Ciputat waar oom Budi en tante Myra wonen. We zijn hier heel warm ontvangen. De eerste avond zijn we vroeg gaan slapen. De volgende dag hebben we oom Marlon ontmoet. Hij was verbaast dat we zo groot waren haha! Deze dag niet zoveel gedaan, maar in de avond heerlijk uiteten geweest bij een seafood restaurant! In de avond wezen stappen met de twee ooms en de volgende dag weer vroeg op want we gingen de old city van Jakarta bezoeken. We hebben hier koffie gedronken bij cafe Batavia en daar hebben we, jawel, bitterballen gegeten. Uiteraard lang niet zo lekker als de echte in Nederland, maar het ging om het idee!
Na Jakarta zijn we met de bus naar Bandung gereden en met oom Marlon en ons nichtje Sonya naar Lembang geweest. Hier hebben we een vulkaan bezocht. s Avonds zijn we naar een café geweest waar we Killer bier hebben geproefd en ja, killer was het wel...

Volgende dag fris en fruitig (ahum) opgestaan en met de trein naar Yogya gegaan. Hier hebben we de Borobudur (moooooiii) en de Prambanan (moooooiii) bezocht, over een mega lange souveniers markt gelopen en mega mooie batikschilderijen gekocht! Whoehoeh! We vonden Yogya allebei een hele leuke stad!

Na Yogya zijn we doorgegaan naar Surabaya. Hier hebben we alleen geslapen, want de volgende dag zijn we naar Modjokerto gegaan. De geboortestad van onze paps! We zijn met een paar becaks naar het huis gegaan en er stonden een stuk of zes mannen die ons allemaal wilden helpen het juiste huis te vinden. We hebben het huis gevonden en de bewoners waren heel vriendelijk en lieten ons zelfs binnen kijken. Met de becaks zijn we door de buurt heen gereden om zoveel mogelijk foto's te maken. Het was allemaal best bijzonder om aan de andere kant van de wereld in het huis te staan waar familie heeft gewoond! Top daggie! En daarmee ook de 100e dag van mijn reis. Haha hoe mooi is dat!

Modjokerto hebben we dezelfde dag weer achter ons gelaten om door te reizen naar Probolinggo. Vanaf hier hebben we de bus gepakt naar Cemoro Lawang, van waaruit we de Bromo zouden gaan beklimmen. Ging niet helemaal zoals we hadden gepland, hihiii...
We werden s nachts wakker, want we begonnen om 02.30 met lopen richting de Bromo. Dus vol goeie moed begonnen we aan de hike. Na een half uur kwamen we op een groot veld, vanwaar we eigenlijk niks zagen, behalve heel veel autolichten. Logisch, dachten wij, om die te volgen. Pfoehh dit hebben wij geweten zeg. We waren begonnen om de berg op te lopen langs de weg naast veel jeeps, maar na een paar bochten was ik heeelemaal kapot! Wat heel raar was, omdat heel veel mensen de Bromo beklimmen. Onderweg kwamen we een motorrijder tegen, die gelukkig nog een vriend had en ons achterop mee naar boven namen. Zelfs met de motor duurde het ongelooflijk lang, dus we hadden er al onze twijfels over. En op het moment dat we boven kwamen zagen we dat we de viewpoint probeerden te bewandelen, in plaats van de Bromo. Uiteindelijk niet erg, want we hadden een heel mooi uitzicht en we zagen de Bromo een stukje verderop liggen. Na de zonsopgang zijn we met de motorrijders naar de Bromo gereden, die we alsnog hebben beklommen. Joeppie! Onwijs mooie uitzichten hebben we gezien van beide punten!
Na de Bromo zijn we met de trein naar Banyuwagi gereisd vanwaar we de volgende dag naar Bali zouden vertrekken met de boot. In Bali hebben we de bus genomen en uiteindelijk zijn we in Kuta aangekomen. Heel leuk plaatsje, maar zo westers als wat. De mensen die hier alleen op vakantie gaan, zien totaal niet het echte Indonesië. Toch hebben we het er goed naar ons zin gehad! Heerlijk op het strand gelegen, uiteten geweest, biertjes gedronken in een Engels pub met veel dronken mensen en in een wat meer fancy club, het Hardrock Café.

Tijdens deze reis wilde ik heel graag mijn verjaardag op een mooie plek vieren. Dus zijn we naar Gili Trawangan gegaan :). Een betere plek om een relaxte verjaardag te hebben, is er geloof ik bijna niet! En wat heb ik een leuke dag gehad! Heerlijk gezond, gezwommen, gesnorkeld, een heerlijke massage gehad en s avonds mega lekker uiteten geweest!
Het was echt weer een paradijsje, waar we vijf dagen hebben gezeten. Had best langer gekund!! Maar na de Gili's zijn we terug naar Bali gegaan om ook hier onze familie te ontmoeten. Dit keer tante Mila en Maya. We zijn hier een week geweest en hebben plaatsjes bezocht en bij familie van tante Mila geweest. Aan het eind van de week hebben Ramon en ik samen gedoken, eindelijk weer! Super leuk om dat samen te doen!
Naast alle leuke dingen die we hebben gedaan, hebben ze ons ook verslaafd gemaakt aan Congklak, een soort bordspel met schelpjes waarin je elkaars stenen moet veroveren. Elke dag hebben we dit spel gespeeld en zelfs gevraagd of oom Marlon het spel voor ons wilde kopen in Bandung! We kunnen het nu zelfs thuis spelen, joeppie!
Onze laatste avond hebben we gegeten bij een typisch Balinees restaurant, super lekker natuurlijk! Goed afscheid genomen van Bali!

Terug naar Jakarta! Het was een korte vlucht en we werden opgehaald door de driver van tante Myra. Oom Marlon was er ook weer en deze avond hebben we met zn allen gegeten. Ook David, oom Andri, Paul en Arthur waren erbij!
De volgende dag zijn oom Marlon, Ramon en ik op horloge jacht gegaan. Ramon heeft een heeeele mooie gekocht!! Ook hebben we vandaag bij het zwemmen van Indah, ons nichtje, gekeken. Zij is aan het trainen voor synchroon zwemmen. Weer thuis hebben we lekker gegeten en s avonds, omdat het de laatste avond van Ramon was, zijn we weer met z'n vieren uitgeweest! Lachen weer! Oom Budi had een taart gekocht en ervoor gezorgd dat de band een verjaardagsliedje had gezongen. En op het scherm stond: Happy birthday miss Hanuk. Geweldig!! Haha!
De laatste dag voordat Ramon terug zou gaan naar Nederland, hebben we helemaaal niks gedaan! Beetje tv gekeken, congklak gespeeld die oom Marlon had meegenomen en beetje ouwehoeren. Was stiekem ook beetje brakjes van de vorige avond/nacht!
s Avonds heb ik samen met de driver Ramon naar het vliegveld gebracht en afscheid genomen voor de komende 2,5 maand! Mimimiii!

Dussss nu ga ik weer alleen verder. Het eerste weekje nadat Ramon weg is, ben ik in Ciputat gebleven om een beetje bij te komen van de afgelopen maand! Heel relaxte week gehad! Tante Myra heeft mij geleerd om te schilderen met Batik, eerst te waxen en dan te schilderen. En het eindresultaat is dat ik mijn eigen batik schilderij heb gemaakt. Best een mooi resultaat voor een beginner! Neem hem uiteraard mee naar huis :D.

Ik heb de afgelopen week veel nagedacht wat ik de komende maand nog ga doen in Indonesië en uiteindelijk heb ik besloten om nog 2 weken naar Bali te gaan en de laatste week weer in Ciputat te zijn. Een mooie kans om de familie te leren kennen, voordat ik weer verder ga. Na Indonesië ga ik in een maand door Singapore en Maleisië reizen en mijn laatste week verblijf ik in Bangkok vanwaar ik terug vlieg naar Nederland.

Zooooooo en dan nu de slotfase! Zoals ik al zei, was een het lange blog dit keer!
Ik mis m'n lieve familie en vrienden eigenlijk best wel heel erg, maar ik geniet ook nog steeds van alle avonturen hier! En mensen mensen: WAT EEN WEDSTRIJDEN WAREN DAT HE!! WAAAUUUWWW GEWOON 5 DOELPUNTEN TEGEN SPANJE EN 3 TEGEN DE OZZIES! KOM MAAR OP MET CHILLI!

Haha oke nu echt: Doooooeeeeeiii!!!!

• 19 Juni 2014 - 14:22

Marthe:

Haha jij blijft zo heerlijk jezelf, fantastisch lieve meid! Geweldig om jouw mooie verhalen te lezen :)
    Blijven genieten!!!

Dikke kus, Marthe

• 01 Augustus 2014 - 10:51

Oma Tineke:

Nog even genieten van je schrijfverhalen en dan wil ik de vele fotos zien. Wat zijn wij een slome touristen geweest. Met een bus langs alles. Jij kunt zeggen dat je veel van Ind. hebt gezien.Ook met die verre familie op te kunnen trekken moet een mooie ervaring zijn geweest.Grappig he om het geboortehuis van je vader te zien. Lieve Anouk tot over een paar weken Hele dikke kus. bye bye oma