De avontuurtjes vam Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Anouk Titus - WaarBenJij.nu De avontuurtjes vam Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Anouk Titus - WaarBenJij.nu

De avontuurtjes vam Cambodja

Door: Anouk Titus

Blijf op de hoogte en volg Anouk

30 April 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Oeps.. het is super lang geleden dat ik weer een blog heb geschreven. Ben inmiddels twee landen en tal of super mooie ervaringen verder! Met mijn laatste blog ben ik in Don Det, Zuid Laos gebleven. Het was een mooi klein eilandje, maar ik had er meer van verwacht. Het was extreem rustig, dus hebben hier vooral veel niks gedaan. Een fiets gehuurd voor een dagje en over twee eilandjes gefietst. Mooi om door alle dorpjes te fietsen en te zien hoe de locals hier wonen, maar wat is het er smerig! Overal ligt afval! Na het fietsen kwamen we weer terug bij ons bungalowtje met uitzicht op de sunset en een paar hangmatten voor de deur.. heel vervelend! 's Avonds lekker gaan eten en vroeg gaan slapen, want Cambodja zat met smart op ons te wachten!

De volgende ochtend stonden we om 08.00 uur klaar om te gaan. We werden met een bootje naar het vaste land gebracht, hebben daar gelijk ons visum geregeld, gewacht voor twee uur op de bus naar de border, gewacht voor twee uur, in de bus naar bijna Phnom Penh (LEES: BIJNA PHNOM PENH...) om vervolgens weer terug richting het noord westen naar Siem Reap te reizen... Als je de kaart van Cambodja erbij pakt, snap je wat ik bedoel. Vanaf de border zagen we een bord dat het naar Siem Reap vijf uur is, maar wij hebben er twaalf uur over gedaan. In Siem Reap werden we om 01.00 uur opgehaald door een tuktuk rijder die het begrip 'goedkoop' niet kende en die ons, na het afgeweze hotel, omdat we die te duur vonden, naar hetzelfde hotel op een andere plek stuurde.. Om 01.30 waren we helemaal klaar met alle afzetterij en mooie beloftes, dus gaven we het op en zijn toch een nacht in het hotel gebleven. Pfoehh haha!
De volgende ochtend moest ik even wennen aan de dollars en Riel. Ze betalen hier met beiden, dus beetje opletten. We hebben uitgecheckt bij het hotel en hebben een tuktuk aangehouden en gevraagd of hij ons naar een ander hostel kon brengen. Hij kwam vervolgens met de Garden Village en dat was echt top! Drie dollar pp, chille kamer, restaurant erbij en alleen maar backpackers!
Siem Reap staat bekend om zijn mooie tempels van Ankor, dus dat hebben we natuurlijk niet overgeslagen. Twee dagen werden we met de tuktuk rondgereden naar verschillende tempels en ze zijn allemaal zoo mooi! Veel zijn nog zo gedetailleerd en andere storten bijna in. Na twee dagen de tempels van Ankor te hebben bekeken, was het wel genoeg. 's Avonds zijn we lekker de stad in geweest naar de Pubstreet waar twee discotheken tegenover elkaar staan en waar iedereen op straart danst. Hier kwam ik een meisje tegen die ik in Chiang Mai heb ontmoet, dus we hebben die avond genoeg biertjes gehad..

Na Siem Reap zijn we met de bus richting Phnom Penh gegaan, de hoofdstad van Cambodja. Bijzondere stad! Heel dynamisch, veel verschillende areas, heeel veel afval weer en ook hier weer opvallend veel westerse mannen met jonge Aziatische meiden.
Hier zijn we naar de Killing fields geweest, wat enorm indrukwekkend was. Het is nog zo kort geleden en het is vreselijk om te beseffen dat iedereen die ouder is dan 30 het heeft meegemaakt wat Pol Pot zijn eigen volk heeft aangedaan. Zal verder geen voorbeelden noemem.
Deze dag ook bij S-21 geweest, een martelgevangenis waar iedereen op de foto werd gezet voordat ze naar de Killing fields werden overgeplaatst.
Na deze heftige dag waren we helemaal kapot en hebben rustig aan gedaan, gegeten bij leuke tentjes en vroeg gaan slapen.

Na Phnom Penh hebben we een busticket geboekt naar Sihanoukville, een plaatsje aan de kust in het zuiden van Cambodja. Dit plaatsje is echt een en al party. 's Middags beginnen ze al op het strand te flyeren voor alle gratis drankjes en de welkomshotjes. Overdag kan je op het strand voor geen vijf minuten je ogen dichtdoen of kinderen staan met armbandjes om je heen die ze willen verkopen. Elk gesprek gaat als volgt: "You wanna by bracelet?" " No" "Whyyyyyy? If you buy tomorrow, you come te me...". Pfoeh, vermoeiend! En als het geen kinderen zijn dan zijn het oudere vrouwen die je beenharen willen harsen of je een massage willen geven. Haha! Na de zon-zee-strand momenten hebben we lekker gegeten en daarna onze welverdiende gratis drankjes en welkomshotjes gehaald. Handig al die flyers.. voor 1 dollar in totaal hebben we genoeg drankjes genuttigd!

Na een paar dagen Sihanoukville hebben we de boot gepakt naar het paradijseiland Koh Rong (weer even iets om te googlen). We sliepen in een guesthouse van de locals op het eiland en we hebben hier een toptijd gehad! Uiteindelijk een week lang gebleven en heel veel niks gedaan! Op het eiland zijn een paar stranden die letterlijk een paradijs zijn, met wit zand en een strak blauwe/groene/aqua kleur zee ;). Om bij Longbeach te komen, moesten we eerst een hike van 15/20 minuten doen waarbij het laatste stuk stijl met rotsen naar beneden gaat. Maar het was het zweten waard!
In deze week twee keer gebbqt en een snapper en een barracuda geproefd, heeeeeeerlijk! Na het avondeten was er vaak wel iets te doen bij een van de tentjes. Op een avond was een leuk jazzbandje die allerlei disneynummers speelde, dus lekker gedanst. En op een andere avond besloten we lekker biertjes te drinken op een pier. Deze avond was de sterrenhemel heel helder en zagen we de meest mooie vallende ster. Het begon in een rechte streep naar beneden, werd dikker aan de onderkant, veranderde in groen en knalde toen uit elkaar! Zoo mooi en deze avond werd nog beter toen we besloten om met plankton te zwemmen. We zijn het water in gesprongen en zodra je zwemt lichten allerlei kleine bacteriën/kleine beestjes op. Dus we hadden een heldere sterrenhemel en heel veel lichtjes in het water! Het had bijna een magisch gevoel!

Helaas hebben we na zes hele dagen het mooie eiland moeten verlaten en zijn we naar Kampot gereist. Een klein rustig stadje, waar niet veel te doen is. Toch hebben we hier een paar hele leuke dagen gehad. De eerste avond hebben we een flesje rode wijn gekocht met wat chipjes en hebben we die soldaat gemaakt langs de rivier. Elke avond verzamelen hier veel locals om te kletsen, biertjes te drinken en spelletjes te spelen. De dag erna kwamen we onze tuktuk rijder tegen die ons naar het hostel heeft gebracht en hij stelde voor om ons rond te rijden en de countryside van Kampot te laten zien. Daar zagen we wel wat in, dus gelijk een afspraak gemaakt voor de volgende dag. De volgende dag om 08.00 uur werden we opgehaald en deze dag zijn we langs verschillende plantages geweest, een mooie grot en in Kep geluncht. Op de terugweg begon het heel hard te regenen, dus hebben we geschuild in een tentje waar alleen maar locals zaten en zij vonden ons een partijtje interessant! Ongegeneerd werden we aangestaard en er werd openlijk en duidelijk over ons gepraat. Hier hebben we ook rijstwijn geproefd en dat is STERK! Whoeh! Het was echt een leuke ervaring om midden tussen de locals te zitten, een beetje praten met handen en voeten en een soort vertaling van ons gebrekkig engels sprekende tuktuk rijder. Het begon ook steeds harder te stormen en de donderen dat de electriciteit werd uitgeschakeld en het water naar binnen stroomde. Door het vele water kregen we ook bezoek van vele kakkerlakken en andere snelwandelende vrienden.. maar wij als meiden hebben ons niet laten kennen en zijn rustig blijven zitten! Stoer he..?

Zoo dat was bijna Cambodja alweer! Op 12 april hebben we de bus gepakt naar Ho Chi Minh City in Vietnam. Heeeel handige dag, aangezien de 14e het Khmer Newyear begon.. Voordat we aan de grens waren bij Vietnam, hebben we eerst vijf uur gereden in een local bus naar Phnom Penh om daar over te stappen op een bus naar de border. Onderweg moesten we een fairy nemen om een rivier over te kunnen. En aangezien iedereen naar zijn eigen familie gaat met Khmer newyear hebben we zes en half uur gewacht voordat we de rivier over konden! Lachen.. En als kersje op deze heerlijke slagroomtaart was de border dicht, waardoor we de nacht in de bus hebben doorgebracht! De volgende ochtend konden we om 06.30 eindelijk de grens over en om 10.00 arriveerden we in Ho Chi Minh City, waar het volgende avontuur op ons stond te wachten. Dit vertel ik in mijn volgende blog!

Mis thuis wel beetje hoor! Een heerlijke boterham met hagelslag bijvoorbeeld!

Kuss!

• 30 April 2014 - 21:54

Mou En Lau:

Hey Anouk!

Wat een superleuk verhaal weer :)

Geniet er lekker van!

Xxx

• 30 April 2014 - 22:00

Lau:

Oh ja.... volgens mij mis je gtst helemaal niet ;)

• 30 April 2014 - 22:34

Lieneke En Lenus:

Dag Anouk,

Genoten van je enthousiast verhaal en wat heb je ontzettend veel gedaan en beleefd.
    Zo te lezen zijn er eigenlijk nauwelkijks vervelende momneten en as het even tegenzit (zoals bij het schuilen tegen de heftige regen!) weten jullie er toch nog iets van te maken.
    Binnenkort komt R (kan de naam niet volledig schrijven, beslist teveel gevraagd!) en dan zal alles wel anders (lees "saaier") worden, dus haal nu alles er uit!!
    Heel veel liefs van ons beiden!!

• 26 Mei 2014 - 13:21

Trudy:

hoi Anouk,
    van harte gefeliciteerd met je verjaardag,een hele fijne dag met Ramon. Heerlijk dat hij ook bij je is,kunnen jullie samen genieten van al het moois dat daar te beleven valt.
    Nog steeds geen heimwee naar Nederland ?
    Aan de reisverslagen zien wij dat je al heel veel hebt gezien en meegemaakt.
    Geniet verder,groetjes ook aan Ramon.
    W.T.E.